40daysinindia.reismee.nl

Dag 32 en 33

9 Augustus, Srinagar

Vroeg in de morgen rijden we vanuit de bergen een vlakte op waar een gigantisch meer zich strekt tot zover het slaperige oog kan zien. Iets later stappen we uit, dankbaar dat er een einde aan de beknelling gekomen is.

'Overal ter wereld slaapt men in hotels. In Srinagar slaap je in een huisboot.' Hebben onderweg al meerdere mensen tegen ons gezegd. We besluiten dan ook om op het aanbod van onze chauffeur, om ons bij de huisboot van een vriend van hem af te zetten, in te gaan en varen niet veel later door een zeldzame sfeer. Een diverse hoeveelheid vogels scheert over de sla-groene pompebladen en land op scheve, verweerde palen die ter bevestiging van steigers, maar hier en daar ook lukraak, ui het roerloze water steken.

De woonboot blijkt een buitengewoon sfeervol stekje te zijn. We schrikken ons wel een hoedje als we de prijs te horen krijgen. Voor een overnachting rekent de man ongeveer het achtvoudige van wat we in Ladakh doorgaans voor een nacht betaalden. De schoonheid om ons heen doet ons echter besluiten ons te laten afzetten en hier twee nachten te blijven.

Uitgeput van de slapeloze nacht verkeer ik de eerste twee uur in een prettige slaap op bed. Johannes' vogelverslaving geeft hem kennelijk zo'n kick dat hij geen slaap meer nodig heeft en driftig beweegt hij zich met cameralens en verrekijker van links naar rechts, voor naar achter en beneden naar boven over de woonboot om al het gevleugelde te determineren.

Tegen de middag lenen we een hengeltje van de eigenaar en vissen tussen de pompebladeren. We vangen niets. 'Mogelijk komt dit door de drie centimeter-grote haak die er aan zit', suggereert iemand.

In de middag maken we per water taxi een schitterende tocht over het 'Golden Lake', waar we tevens zwemmen, en enkele kanalen waar ijsvogels in de hangende takken van wilgen zitten en we in de weerspiegeling van het water onze natgeworden haren in een scheiding strijken.

In de avond maken we, wederom tegenover een onbewegelijke dobber , de plannen voor de volgende dag. We boeken bij de eigenaar een veel te dure taxi naar het oude, stedelijke deel van Srinagar. Daar met zijn tweeën rondlopen is geen optie, er wordt namelijk gestaakt in de stad en men gooit met stenen, zo beweert hij. Wantrouwend, maar het zekere voor het onzekere nemend, besluiten we die taxi maar te doen en beeindigen het kansloze vissen.

10 Augustus, Srinagar

Het heeft de hele nacht hard geregend en geonweerd. De regen wordt gelukkig minder als het tijdstip van vertrek naar de stad in zicht komt.

In de stad bezoeken we drie Moskeën waaronder de Jama Mashid moskee. De berg waarop een van de andere moskeën staat heet Hari Parbat en hierop staat ook het Fort van Srinagar. De jama Mashid is wel indrukwekkend. De vier gangen die rond een plein in een vierkant met elkaar verbonden zijn, zijn hoog en breed en vele dikke houten palen dragen het rijk-gedetailleerde dak. Tot slot bekijken we een oude tombe, genaamd: Zain-Ul-Abidin en lopen vlug door het museum.

Terug bij het boothuis geloven we na wat we van Srinagar hebben gezien eigenlijk niet meer in het verhaal van stenen gooiende mensen. Door met een taxi rond te rijden hebben we eigenlijk weinig van Srinagar gezien en zijn er voor ons gevoel ook te kort geweest. Maar wat we gezien hebben was interessant en hier op de woonboot is het zo mooi, dat deze negatieve gedachten al snel verdwijnen.

We besluiten niet meer geld uit te gaan geven aan andere taxiritten omdat het allemaal erg duur is en dus brengen we de middag door op de boot met vissen en varen we op eigen houtje naar het 'Golden Lake', waar we een het roeien met één riem, aan één kant van de boot oefenen, zwemmen en een prachtige zonsondergang bekijken. Ook groeit Johannes'vogellijst gedurende de dag met gestaag tempo voort. Het is niet eens nodig om ergens anders heen te gaan!

's Avonds eten we, trouwens evenals gister, overheerlijk bij de familie van de eigenaar. Daarna betalen we het hoge bedrag en bereiden ons voor op morgen. We zullen per taxi naar Jammu reisen en daar op de bus overstappen naar Amritsar. Zo zullen we dus Jammu & Kashmir verlaten en naar de staat Punjab gaan.

peter b

prima reisverhaal.
een plezier om te lezen-met een glimlach of meer.
waar gaan jullie volgend jaar naar toe?